شرکت رافع اسپادانا در راستای شکوفایی صنعت کشور و ایجاد روحیه خودباوری برای اولین با در ایران اسلامی پیش فیلترهای گریز از مرکز را با نام تجاری رافع تولید نمود.این نوع پیش فیلتر دارای طراحی خاص و منحصر به فردی است که با توجه به تولید آن در کشور, ایران به جمع کشورهای تولید کننده  آن پیوست.

جهت جلوگیری از ورود گردوغبار به مسیر هوای تنفس و مکش موتور همواره از فیلترهای کاغذی استفاده می شود. در صورتی که این فیلتر وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد, ذرات گردوغبار به داخل موتور نفوذ کرده و به تمامی قسمتهای موتور خسارتهای جبران ناپذیری وارد می کند. مهمترین عنصر موجود در گردوغبار سیلیس می باشد . و با توجه به خاصیت خورندگی بالای آن موجب فرسایش شدید در نقاط حساس موتور بویژه یاتاقانهای میل لنگ می گردد.

جهت کارایی و راندمان بهتر قبل از فیلتر کاغذی از پیش فیلتر استفاده می شود که اکثر خودروها مخصوصا" خودروهای راه سازی دارای پیش فیلتر نیز می باشند.

اساس کار پیش فیلتر گریز از مرکز رافع بدین صورت است که پره های ورودی هوا که دارای طراحی خاص و منحصر به فردی هستند در مسیر جریان هوا ایجاد چرخش می کنند و باعث به حرکت در آوردن اسپینر می شوند . ذرات گردوغبار ,آب  و یا برف بدلیل اینرسی بیشتر نسبت به هوا به اطراف منحرف شده و از فاصله هوایی بین پوسته فیلتر و بدنه اصلی آن به بیرون پرتاب می شوند . همانطور که ملاحضه می کنید هیچگونه تغییر جهت و یا افت فشاری در مسیر هوای مکش موتور ایجاد نمی شود و سیستم بدون نیاز به تعویض و نگهداری با راندمان بسیار بالا ذرات را از هوای ورودی جدا می کند .

آنالیز روغن دستگاههای مجهز به این پیش فیلتر نشان می دهد که ذرات سیلیس به عنوان مهمترین عنصر موجود در خاک تا %70از نمونه های دیگر کمتر است .

جدای از این موضوع ,بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد که با نصب پیش فیلتر رافع می توان تا 6مرتبه در مصرف فیلتر کاغذی صرفه جویی نمود و با توجه به وارداتی بودن کاغذ مصرفی در فیلتر از خارج شدن ارز از کشور جلوگیری می کند .این در حالیست که با نصب این پیش فیلتر بدلیل کاهش چشمگیر افت هوا در مسیر مکش موتور در مصرف سوخت نیز صرفه جویی می شود .

کنترل کیفیت در تمامی مراحل ساخت محصول در اولویت کار قراردارد. این شرکت با بهره گیری از کادر مجرب محصولات خود را به صورت دوره ای تحت شرایط کاربردی تست و آزمایش می نماید . این آزمایشات در تمامی مراحل تولید اعمال می شود و در نهایت با تست و آزمایش محصول نهایی تکمیل می گردد.به همین منظور و جهت گرفتن نتیجه مطلوب , برای اولین بار دستگاه مخصوصی جهت تست راندمان پیش فیلترهای گریز از مرکز طراحی و ساخته شد. این دستگاه با فراهم آوردن شرایط کاربری, پیش فیلترهای تولیدی را تست و راندمان عملی آنها را اندازه گیری می کند. در این دستگاه دبی هوا گذرنده از پیش فیلتر توسط سنسور الکترونیک و با توجه به نوع ماشین آلات تنظیم می شود . هوای عبوری از فیلتر با گردوغبار مخلوط می شود . نسبت اختلاط بین گردوغبار و هوا در این دستگاه قابل تنظیم میباشد . این نوع پیش فیلتر قابلیت جدا سازی ذرات بین5تا20میکرون را دارد و اندازه گردوغبار مورد استفاده جهت تست نیز در این محدوده تعیین شده است .

یکی دیگر از پارامترهای مهم در کارکرد فیلترهای گریز از مرکز اختلاف فشاری است که در مسیر هوای مکش موتور ایجاد می کنند. این دستگاه قابلیت اندازه گیری اختلاف فشار ایجاده شده توسط پیش فیلتر را نیز دارا می باشد .

با توجه به وزن غبار ورودی به سیستم و غبار جداسازی شده و از طریق منحنی مشخصه پیش فیلتر , راندمان دستگاه محاسبه می شود و در صورت تائید نهایی جهت بسته بندی و فروش آماده می گردد.

این پیش فیلتر از 21قطعه اصلی تشکیل شده است . این قطعات شامل اسپینر (spinner),پره های هدایتی گردوغبار ,پره های ورودی هوا(initial guide wan),توری هواکش, بدنه اصلی,مخروط اتصال,بشقابی اتصال هواکش,بوش اتصال داخلی پره ها , دری اتصال اسپینر, بست اتصال, کلاهک ورودی هوا و انواع پیچ و مهره می باشد .

تکنولوژِی تولید و روش ساخت قطعات مختلف به شرح ذیل می باشد :

اسپینر:با توجه به اینکه این قطعه در شرایط کاربری تا 5000دور بر دقیقه چرخش دارد باید تحت شرایط بالانس کامل استاتیکی و دینامیکی ساخته شود . این قطعه دارای دو عدد میله از جنس استیل می باشد که توسط قالبهای دقیق ترزیق پلاستیک ساخته می شود . و در نهایت پره های هدایتی گردوغبار که توسط قالب برش و فرم تولید شده است , به آنها جوش داده می شود .

پره های ورودی هوا(initial guide wan):یکی از مهمترین و اصلی ترین قطعات این دستگاه ,پره های ورودی هواست که وظیفه چرخش هوا و ایجاد گرداب جریان را ب عهده دارد. این پره های دارای زوایای حساس و دقیقی هستند که قالب آنها بوسیله دقیقترین ماشین آلات CNCساخته شده و از دقت بالایی برخوردار می باشد .

توری هوا کش: این توریب وظیفه گرفتن ذرات درشت موجود در هوا را به عهده دارد . با توجه به اینکه مش بندی این توری خاص می باشد ,قالب سمبه ماتریس این نوع توری طراحی شده و توسط پرس تولید شده است .

بدنه اصلی , قیف اتصال و بوش پره ها:این قطعات توسط قالبهای سمبه ماتریس تولید می شوند و با توجه به عمق قالب ,از نوع کشش عمیق(deep drown) هستند.

بشقابی اتصال و کلاهک ورودی هوا:این قطعات توسط قالبهای سمبه ماتریس و با عمق کم ساخته می شود .

بست اتصال:این بست از جنس ورق استیل فنر و با پیچ اتصال آلن تولید می شود.

 

جهت نصب پیش فیلترهای گریز از مرکز به رافع می بایست ابتدا تیپ و سایز پیش فیلتر مورد نیاز را انتخاب و سپس اقدام به نصب آن نمود . چون کارایی این نوع پیش فیلتر نسبت مستقیم با مکش هوای موتور دارد, می بایست با استفاده از جداول موجود در نمایندگی های فروش نسبت به انتخاب صحیح پیش فیلتر نیاز اقدام شود.

 

نکاتی که در هنگام نصب دستگاه باید رعایت شوند:

_دقیقا" سایز دهانه هواکش و یا قطر خارجی زنبوری با اندازه سایز پیش فیلتر مطابقت داشته باشد .

_قبل از نصب پیش فیلتر از چرخش اسپینر و کارکرد صحیح آن مطمئن شوید.

_به غیر از مسیر مکش موتور از قسمتهای دیگر هوای اضافه به داخل فیلتر کاغذی کشیده نشود به همین منظور کلیه جنتها و مسیر های هوای مصرفی موتور کنترل شده و آبندی گردد.

_به منظور سهولت در نصب دستگاه, آچار مخصوص نصب پیش فیلتر در بسته بندی آن تعبیه شده است .

_دقت نمایید لاستیک داخل دهانه پیش فیلتر به درستی و بر روی هواکش نصب شود.

_این نوع پیش فیلتر جهت کاربری به صورت افقی و عمودی طراحی و ساخته شده است از نصب آن به صورت مورب خودداری شود .

 

 

 

                                                                       با کمال تشکر

                                                                    هدائیان- مدیر عامل